vrijdag 4 februari 2011

Boilies, een onderwerp van gesprek

Er is een tijd geweest dat er vaak erg negatief geschreven en gesproken werd over ready-made-boilies. Ze zouden ongezond voor de karper zijn en een goedlopende voerplek kon je er al helemaal niet  mee opbouwen. Dit i.v.m. de slechte voedingswaarde van die boilies en het gebruikte conserveringsmiddel.  Ik denk dat er vroeger inderdaad veel slechte boilies zijn verkocht, maar dat tegenwoordig bijna alle ready-mades van een fatsoenlijk merk goede boilies zijn. Zo beredeneerd heb ik als karpervisser weinig redenen om thuis te gaan kliederen voor een paar zelfgemaakte freezerbaits. Toch doe ik dit nog steeds! 

Bij mij in de schuur.

De afgelopen week heb ik in mijn schuur weer lekker gekleid. Radiootje aan, biertje erbij, heerlijk! Het van tevoren uitdenken van een nieuw recept, vervolgens testdraaien en eventueel je mix aanpassen.  Daarna testvissen en uiteindelijk vangen op je eigen boilies. Het maakt mijn hobby zoveel leuker en geeft meer voldoening.  Ook lees ik veel over wat iedereen te vertellen heeft m.b.t de te gebruiken ingrediënten voor boilies. Wat me dan opvalt is dat er vaak geschreven wordt alsof ze alles met zekerheid weten. Leg je dan twee verhalen naast elkaar dan staan er toch wel erg vaak tegenstrijdige ‘waarheden’ in. Wie heeft er gelijk? Ik weet best wel het één en ander over eiwitten, koolhydraten, vetten en wat dit voor een menselijk lichaam betekent. Toch durf ik niet zomaar een verhaal te plaatsten met daarin zogenaamde waarheden m.b.t. voeding en wat dit voor de karper betekent. En dan al helemaal niet als je het hebt over wintervissen.  Wat mij betreft praten veel te veel vissers/schrijvers elkaar na en moet je eerst iets (wetenschappelijk) onderzoeken voordat je zo stellig mag zijn.

Een aantal voor- en nadelen op een 'rijtje' (ook hier kun je over discussiëren).


Op de meeste viswateren waar ik vis is veel natuurlijk voedsel aanwezig voor de karpers. Dan heb ik het natuurlijk wel over het warmere jaargetijde. De boilies die ik dan voer kunnen echt niet tegen het natuurlijke aanbod van voedsel op. Qua voedingswaarde maak ik mij dan ook helemaal niet zo’n zorgen. Oftewel, mijn boilies hoeven in het water waar ik vis niet een volwaardig visvoer te zijn met een perfecte verhouding van eiwitten, koolhydraten, vetten, mineralen en vitamines. Wat de karper tekortkomt in die paar boilies die ik voer, kan deze karper heus wel vinden in het natuurlijk aanbod van voedsel. Nee, mijn boilies moeten snoepjes zijn die de karper maar moeilijk kan weerstaan. Ik heb nog wel meer theorieën hoor. Als ik bijvoorbeeld denk dat de karpers volop aan het azen zijn op eiwitrijke muggenlarven vis ik er juist wel eens tussen met een koolhydratenbol.  De theorie is dan dat de karper ook koolhydraten nodig heeft en deze boilies als tussendoortje even meepakt. Ik vang er dan ook wel mee, maar klopt mijn theorie dan ook meteen? Eigenlijk kan ik dit nooit met zekerheid zeggen. Daar vang ik dan toch te weinig voor en bovendien zijn in een natuurlijk water er nog zoveel meer factoren die een rol zouden kunnen spelen. Of misschien vond de karper de boilie er wel interessant uitzien en nam deze daarom de boilie op? In dat geval gaat de koolhydratentheorie helemaal niet op.
Mijn zelf gedraaide boilies.
Als de karper voor je gevoel op de muggenlarven zit zou je ook kunnen zeggen dat de karper zo gefocust is op eiwitrijk voedsel dat al het koolhydraatrijke voedsel genegeerd wordt en je helemaal niet moet beginnen aan zo’n koolhydratenbol. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Eigenlijk is het maar goed ook dat het allemaal niet zo duidelijk is. We kunnen lekker blijven experimenteren, discussiëren en testen. Af en toe lossen we dan een klein stukje van de puzzel op. We hebben dan een klein stukje waarheid… totdat het tegendeel bewezen wordt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten