vrijdag 11 februari 2011

Snoeken (verslag 2: storm)

De vorige keer snoeken (zie verslag 29 januari 2011) ving ik helaas niks. Deze keer moest het gaan gebeuren. Er stond een stevige wind. Gelukkig kon ik een plekje vinden waar ik zelf behoorlijk beschut zat en met de wind mee kon inwerpen.  Zo kon ik deze keer toch zeker 25 meter verder inwerpen dan ik normaal kan. Dit was mooi meegenomen omdat ik weet dat op dit grote water de snoek vaak ver uit de kant wordt gevangen. Zelf ben ik niet in het bezit van een voerboot, maar ik heb wel eens een voerboot van een ‘collega’ visser gebruikt bij het doodaasvissen.  Erg handig, vooral bij de wat zachtere zeevissoorten zoals haring en sardine. Je kunt lekker ver uit de kant vissen en weet bijna zeker dat de montage goed ligt. Ideaal! Elastiekmontages heb ik ook wel gebruikt, maar daarover een andere keer meer.  Ook kun je de haak bij de staart, door zeg maar de wervelkolom, prikken. Op die manier zit de vis redelijk stevig bevestigd en kun je er fatsoenlijk mee werpen.
De weerhaken buiten de aasvis zijn dichtgeknepen.
Als ik de aasvis aan de onderlijn bevestig, zorg ik er altijd voor dat de haken van de dreggen die in de aasvis worden geprikt nog wel weerhaken hebben en zo beter blijven zitten.Van de haken die buiten de aasvis zitten (twee per dreg dus), knijp ik de weerhaken altijd dicht. Op die manier is de snoek makkelijker te onthaken. Dit is een groot voordeel, zeker als je alleen vist. Men zegt dat snoeken niet zulke sterke vissen zijn en ik wil ze dan ook niet te lang op de kant houden. Snel onthaken, even een foto en weer terug dus. Het schijnt ook zo te zijn dat snoeken bij hogere temperaturen helemaal weinig kunnen hebben. Zelf snoek ik vooral in de winter, maar ook dan ben ik erg voorzichtig en zet ik de snoeken snel terug.
Net als in mijn vorige snoeksessie viste ik weer met de beugel van de molen open en had de lijn vastgeclipt aan het oranje balletje. De wind maakte zoveel lawaai dat ik op het moment dat ik dit balletje zag losschieten geen piepje hoorde. Had ik de clip te licht afgesteld en was deze losgeschoten door de harde wind?  Snel liep ik naar mijn hengel en daar hoorde ik wel het gepiep van mijn beetmelder. Dit kon de wind niet zijn! Ik nam snel de hengel op en draaide de lijn strak. Vervolgens sloeg ik aan. Dit is altijd een spannend moment bij het statisch doodaasvissen. Ik sla altijd snel aan omdat ik een hekel heb aan diepgehaakte snoeken. Het risico is dan wel dat je iets vaker misslaat, maar ik troost mij dan altijd met de gedachte dat het maar een kleintje was. Erg prettig om jezelf af en toe even voor de gek te houden. Gelukkig was dat deze keer niet nodig want de hengel stond hoepeltje krom. Moeizaam, meter voor meter haalde ik het logge gevaarte dichterbij. En dan het moment dat de vis voor de eerste keer bovenkomt. Dikke kop, grote vis, Yes!  Niet een PR, maar met 98 cm een prachtig formaat snoek. Missie geslaagd!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Koen,
    Lekker even een dagje uitgewaaid hehehe
    Toch weer een mooie vis te pakken hoor.
    Ben de laatste tijd niet echt meer actief op doodaasgebied, maar de vissen die we de laatste keren gevangen hebben waren toch weer op de good old voorns. Met sardines heb ik nog geen geluk gehad. En dat ook nog op verschillende wateren. Zo zie je maar weer dat dat per water echt verschillend kan zijn he. Maar dat wist je al. Hee topper, blijf doorgaan met verslagen schrijven. Blijf het volgen.

    MarcelP

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha Marcel,

    Ja dat uitwaaien ging prima met dat weer, hahaha.

    Tja, ik weet dat jij weer goed hebt gevangen op voorn en heb zelf ook een keer bij jou mogen ervaren dat de sardines niks opleverden. Dat het per water verschillend is vind ik juist leuk. Zo heeft ieder water weer zijn eigen gebruikaanwijzing. Leuk toch?

    Marcel, ik blijf doorgaan met verslagen schrijven. Ik vind het fijn om tijdens het typen mijn visdagen nog een keer opnieuw te beleven. Erg leuk dat jij het volgt!

    Gr Koen.

    BeantwoordenVerwijderen