maandag 21 februari 2011

Snoeken (verslag 4: metersnoek)

Krokodillenkop.
In het vorige snoekverslag (zie Snoeken (verslag 3)) ving ik een mooie snoek van 96 cm. Daar was ik erg blij mee, ook al was het geen metersnoek. Een meter is voor veel vissers een magische grens. Bij mij heeft het lang geduurd voordat ik deze grens mocht overschrijden. Ik ving veel hoge negentigers, maar miste telkens net die paar centimeters.  Inmiddels heb ik meerdere metersnoeken gevangen, maar nog steeds blijft het heel bijzonder als ik er één vang. Eigenlijk best vreemd dat een paar cm groter zoveel verschil maakt in mijn beleving. Zo bekeken vang ik dus ook liever een dikke, vette, negentiger met een grote krokodillenkop, dan een lange metersnoek die meer weg heeft van een paling dan van zijn familie Esox Lucius, oftewel de Snoek. Vandaag moest ik dan ook wel superblij zijn. Ik had een krokodillenkop met daarachter een dik vet lijf te pakken, en dit monster overschreed ook nog eens de magische grens van 100cm!

Ik viste met een joekel van een haring op de bodem. Op een gegeven moment hoorde ik een piepje uit mijn beetmelder. Zoals ik altijd doe op groot water tijdens het doodaasvissen, viste ik ook deze keer met de beugel van de molen open en had de lijn vastgeclipt aan het oranje balletje dat ik als drop arm indicator gebruikte. (Kun je dit niet volgen, lees dan even mijn verslag: snoeken (verslag 1)). Bij een aanbeet trekt de snoek meestal de lijn uit de clip en krijg je een soort van vertraagde run zoals we die gewend zijn bij het karperen. Deze keer niet.

Ik was deze dag niet de enige visser. Een reiger
hield mij vanuit de lucht in de gaten.

Telkens trilde het balletje een beetje alsof er een kreeftje aan mijn haring zat te prutsen. Voor de zekerheid sloeg ik toch maar aan omdat ik niet het risico wilde lopen op een te diep gehaakte snoek. Na aanslaan stond de hengel zo krom als een hoepel. Dit kon twee dingen betekenen. Reden 1: Ik had een reuzenkrab (Paralithodes Camtschaticus), beter bekend als King Crab aan de haak geslagen. Volgens paniekberichten in de krant is de koningskrab bezig aan een opmars naar onze kusten, maar zouden ze ook al in ons zoete water zitten?Reden 2: Een dikke, vette, metersnoek met een krokodillenkop!!
Reden één heb je toch niet als serieus gelezen hoop ik? Gelukkig! Reden twee is wat de klok slaat. Wat een gevoel is dat! Eerst heb je het idee dat je vast zit en dan langzaam komt er beweging in. Deze snoek bezat een goede conditie, want meerdere malen trok deze buffel meters lijn van de strak afgestelde slip. Vooral grote snoeken kunnen echt wel vechten hoor! Ook al doen ze dit op een andere manier dan de karper dit doet. Na een lange dril bleek de snoek op de onthaakmat 104 cm met een gewicht van 23 pond! Ik ben van nature vrij nuchter en uit mijn gevoelens niet altijd even snel, maar van binnen heb ik een dubbele salto met flikflak gemaakt. Ben ik even blij met mijn introverte karakter. Immers, een dubbele salto met flikflak in het echt?? Ik moet maar even niet denken aan de gevolgen....
Puntgaaf en 104 cm! Wat wil je nog meer...

6 opmerkingen:

  1. Heee Topsnoeker!!! Wonderschone vis Koen, met prachtige tekening. Ik zou de vis 53 noemen!!!!
    Snap je waarom?

    Groet,

    MarcelP

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Marcel! Ik begreep er eerst niks van.....53??? Gelukkig heb ik altijd nog Audrey. Zij zag het meteen. Leuk man! Nou ja, ik verklap het hier maar niet. Andere lezers moeten zelf de puzzel maar oplossen, haha!

    Gr Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Marcel,

    Voor het eerst lees ik je blog (link via totalfishing.nl) en heb je 4 snoekverslagen in één adem gelezen. Leuk en leerzaam, volgens mij is iedere visser op zoek naar dit soort verslagen. Tot dusverre heb ik nog niet met doodaas op Snoek gevist maar ga dit zeker proberen. Nu nog een juist groot Snoekwater vinden waar de gewenste meter Snoek op me ligt te wachten.

    Grtx,

    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi FER,

    Wat een leuke reactie zeg! Dat doet mij goed. Bedankt!

    Ben benieuwd of het je gaat lukken om die metersnoek met doodaas te vangen. Ik wens je heel veel succes. Ikzelf vond het vangen van mijn eerste metersnoek een prachtige ervaring, maar de weg ernaartoe was minstens zo leuk.
    Overigens heb ik (Koen) deze verslagen geschreven en heeft Marcel hier een reactie geplaatst. Vergissinkje…geeft niks, haha. Je kunt trouwens op www.vispomp.nl wel verslagen lezen van Marcel. Ook die zijn zeer de moeite waard.
    Nogmaals bedankt voor je reactie. Erg leuk!

    Groeten,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Yep, sorry Koen. Vispomp is trouwens ook een bijzonder mooie site. Ik ga me overigens nu ook aanmelden om jou verhalen te volgen.

    Grtx,

    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha FER,

    Leuk dat je je aangemeld hebt! Helemaal goed!

    Gr Koen.

    BeantwoordenVerwijderen