donderdag 1 december 2011

De Jacht - Metersnoek 5

Ik ben bij de plas op mijn doordeweekse vrije middag. Mijn hengel staat hoepeltje krom. Aan de andere kant van de lijn trekt iets bijzonder groots zeer hard terug. Ik zie mezelf al poseren met een metersnoek…



Voor het eerst heb ik een zeildobber gebruikt.  Helaas stond er niet voldoende wind om deze dobber optimaal te kunnen gebruiken. Daarom wierp ik telkens opnieuw in. Tikje voor tikje trok ik de zeildobber naar me toe. Het dode aasvisje werd telkens een stukje omhoog gelift, vervolgens dwarrelde het langzaam terug tot net boven de bodem. Het beetje wind dat er wel stond gaf de zeildobber een mooie cadans op de golfjes en dat maakte het geheel nog natuurlijker. Dit zou toch moeten gaan werken?

Naast mij ligt een hengel op de steunen. Het statisch op de bodem snoekvissen levert de laatste tijd te weinig op. Zo ook deze keer. Al een paar uur ben ik aan het blanken met deze hengel.
De zeildobber had ik al meer dan een jaar geleden gekocht. Deze sessie had ik hem eindelijk uit de verpakking gehaald. Het felgekleurde vaantje werd meteen vervangen door een stukje karton dat ik met een benzinestift zwart maakte. Zo viel het toch een stuk minder op, maar nog wel voldoende om een aanbeet te kunnen opmerken. Mensen die aan de overkant van de plas rondliepen zagen de dobber waarschijnlijk niet. Mooi zo!
Ik geef weer een tikje aan de dobber die nu nog maar tien meter uit de kant ligt. De dode aasvis dwarrelt weer naar beneden totdat het stuitje de dobber raakt. Ineens staat de dobber onnatuurlijk tegen de wind in. Een aanbeet? Langzaam loopt de dobber weg. Eén, twee, drie,... zeven, acht,... TIEN! Ik sla aan. Mijn hengel staat hoepeltje krom. Aan de andere kant van de lijn trekt iets bijzonder groots zeer hard terug. Ik zie mezelf al poseren met een metersnoek. Plotseling is er geen weerstand meer. Eventjes zak ik door de grond. Het gaat allemaal niet vanzelf de laatste tijd…

5 opmerkingen:

  1. Tja Koen dit "door de grond zak gevoel" ken maar al te goed.
    Zeker als je de camera al hoort klikken.
    En verklaringen vinden zijn er meestal niet.
    Gewoon doorgaan Koen,het komt vast weer goed!


    Gr.Hans

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Pfrt... Ik zag je ook al staan met iets gruwelijks diks en bijterigs. Magoe, aan de andere kant pas je een techniek voor het eerst toe en direct actie! Ook wel weer tof.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jammer koen,
    zat waarschijnlijk slecht gehaakt!
    zijn meerdere oorzaken mogelijk;aasvis niet goed in de bek:iets te snel slaan?dreg te vast in aasvis?
    altijd jammer als het gebeurt.
    er zit ook iets goeds aan;je systeem voldeed wel!!
    volgende blijft wel hangen....
    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Sad but true, maar hierdoor is er natuurlijk wel altijd de spanning tijdens de dril. ying, yang, zweven of door de grond zakken. Volgende keer hoop ik dat je meer succes hebt.

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mensen, bedankt voor de aanmoedigingen! Ik ben natuurlijk gewoon doorgegaan. Of ik wel of geen succes heb gehad kunnen jullie binnenkort in een nieuwe update lezen/bekijken. Even geduld nog…

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen