dinsdag 5 februari 2013

De Jacht - Metersnoek 29


Wat is dat toch! Telkens wil ik naar de visplas, maar loopt het allemaal net even anders. Zo ook deze keer. Het is vrijdagmiddag, en ik rijd vanaf mijn werk naar huis. Plotseling sla ik linksaf. Ik had rechtdoor moeten gaan. In mijn hoofd gebeurt iets. Ik heb er weinig controle over. Elektrische stroompjes gaan door mijn hersencellen. Ze maken een plannetje…

Een belangrijke en zeer productieve doodaasstek van de vorige snoekseizoenen heb ik dit seizoen nog maar één keer bezocht. De eerste sessie van dit seizoen viste ik er. Ik zag het toen als een  warming-up. In de afgelopen maanden heb ik nooit de behoefte gevoeld weer naar deze stek te gaan. Ik was toe aan nieuwe uitdagingen en die heb ik ook gevonden in de vorm van een mooie grote zandafgraving en een intiemer aanvoelende, maar qua oppervlakte behoorlijk grote, visplas. Op allebei de nieuwe wateren heb ik gevangen, maar met allebei de wateren ben ik nog niet klaar. Toch ga ik deze keer weer terug naar mijn oude vertrouwde stek. Het heeft te maken met de afgelopen ijsperiode.  Ik weet dat mijn oude stek niet alleen meer mijn stek is. Er wordt in de weekenden veel gevist heb ik vernomen. Tijdens de ijsperiode is er niet gevist en als ik nu morgenochtend voor dag en dauw op die stek aanwezig ben, dan ben ik de eerste die er sinds een aantal weken weer zijn hengeltje uitgooit. De door schade en schande wijs geworden snoeken zullen, na een tijdje niet belaagd te zijn geweest, misschien wel makkelijk vangbaar zijn. Deze kans kan ik niet laten lopen. De visplas moet maar even wachten…
 
Het is nog steeds vrijdagmiddag en ik ben aangekomen op de stek. Voordat ik morgenochtend werkelijk mijn plannetje zou gaan uitvoeren wilde ik nog even de stek inspecteren. Er kan van alles veranderd zijn na een aantal maanden van afwezigheid. Meteen zie ik dat er veel mensen op de stek zijn geweest. Geen verse voetsporen, dus in de afgelopen dagen is er niemand geweest, maar voor de ijsperiode wel degelijk! Ik zie het aan de enorme berg rommel. Ik voel een boosheid opkomen. De ‘vissers’ die alles voor andere vissers verpesten zijn hier aan het huishouden! En dat op MIJN oude vertrouwde stek!
Ik zie een plastic zak liggen en besluit een gedeelte van de rommel erin te doen. Thuis kan dat zo de kliko in. De rest ruim ik morgen op.
 
Ik geniet van het vertrouwde uitzicht...
En zo sta ik zaterdagochtend, het is nog pikkedonker, op de stek. Met mijn hoofdlampje op maak ik mijn visgerei klaar. De zon komt langzaam op en donker wordt schemer. Ik zie net genoeg om mijn aasvissen precies op de bekende hotspots te deponeren. Vervolgens ruim ik de rest van de rommel op.
 
Rommel, netjes in een zakje...
Zo moeilijk is dat toch niet?
Nu alles weer netjes is zit ik weer lekker op mijn gemak. Ik geniet van het vertrouwde uitzicht terwijl ik een dampende mok koffie drink. Het enige wat ik mis is het roodborstje. Jaren hield ze mij trouw gezelschap en nu is ze er niet meer. Slik! Ken je het roodborstje nog niet? Kijk dan even naar dit filmpje.
 
Het waait behoorlijk hard en ik vis met de wind op mijn eigen kant. Normaal gesproken niet ideaal maar achter mijn paraplu is het goed te doen. Bovendien heb ik zoveel vertrouwen in deze stek dat ik, ook onder deze minder gunstige omstandigheden, verwacht dat er wel snoek in de buurt zal zijn. Het is een kwestie van geduld voordat één van de beetmelders mij erop wijst dat er iets aan een dode aasvis pulkt.
Het waait behoorlijk hard...
Ongeveer drie uur later is het zover. Een snoek heeft honger gekregen en begint aan een laat ontbijtje. Tergend langzaam wordt er lijn van mijn spoel getrokken. Vaak doen grote snoeken dit, maar het water is natuurlijk nog erg koud. Kleine snoeken zullen nu misschien ook wel heel langzaam zijn. Een paar meter laat ik de lijn van de spoel lopen, maar dan sla ik genadeloos aan. Ik hang! Heerlijk! Wat hang ik lekker! De slip mag weer iets losser en de grote snoek kan nu een stukje van mij afzwemmen. Krrrrrr, het geluid van de spoel klinkt als muziek in mijn oren. Maar al snel ga ik voor het product. Hunkerend naar succes wil ik niet lang drillen. Krachtig, maar beheerst, loods ik het gevaarte richting wal. Alles verloopt soepel en even later maak ik een plaatje van mezelf en een mooie metersnoek.
 
Een mooie metersnoek...
Terwijl ik dit doe is de zon doorgebroken. Ze staat in vergelijking met de vorige maand alweer een stukje hoger. Dit betekent dat de zonnestralen door een minder dikke laag atmosfeer hoeven te schijnen en dus blijft er een beetje warmte over voor mij. Optimaal succes ervaren zo!
Een beetje warmte voor mij...
Krachtige slagen...
Ik vis nog een uurtje door en vang in die tijd nog een snoek. Deze is een stuk korter, maar wel lekker stevig. Ik SMS naar mijn wederhelft. Ze is met onze oudste dochter naar een judotoernooi. Drie gewonnen, één verloren. Knap! is mijn antwoord terug, want eigenlijk was ze ziek. Ik krijg een berichtje terug en lees dat ze weer onderweg naar huis zijn. Ik heb ook zin om naar huis te gaan. De buit is binnen en dus kan ik met opgeheven hoofd het strijdtoneel verlaten. Hoewel ik natuurlijk absoluut geen echte wedstrijd heb gespeeld. Mijn dochter wel. Zij verdient respect! Ik heb gewoon lekker gevist. Toch heb ook ik stiekem een beetje een wedstrijd gespeeld. Waarom? Nou, mijn gevangen meter blijft voorlopig waarschijnlijk even uit de handen van de rommelmakers/hufters. Stelletje kloot… nou ja, laat maar… jullie weten wel wat ik het liefst wil zeggen…
 
Nog één...
Onderweg naar mijn auto heb ik het gevoel dat ik in de gaten word gehouden. Ik kijk schuin omhoog… Huhh?!
 
Huhh?!
Terwijl ik bekeken word, kijk ikzelf terug op een geslaagde sessie. Mijn oude stek was weer productief. Als ik wil kan ik daar in de komende maand nog heel wat snoeken vangen, maar ik wil niet…  ik wil naar de visplas. Deze keer ga ik echt…

11 opmerkingen:

  1. Hi Koen,

    Mooie snoeken, magistrale koppen. Ook al lukt het jou daar iedere keer, het blijft toch spannend, zeker na die voddebalen op 'jou' stek. Enneh pas maar op voor die dochter van je, voor je het weet lig je in de houtgreep!

    Grtx,
    FER

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat is dat toch altijd balen als er zulke varkens op dezelfde stekken vissen!!
    wij vissen ook meestal op een recreatieplas en daar is de kolerezooi niet te overzien.zakken vol vuil langs en in het water.....
    net als jij;eerst ingooien en dan ruimen.....
    wat een fantastische close-up van die kop.opvallend hoe succesvol je bent als je het spelletje op je stekken doorhebt.dit ervaren wij ook zo.tuurlijk blank je wel eens maar meestal lukt het aardig!!

    groet,patrick

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Back at the old stek. Mooie snoeken Koen. Lekker die gasten die hun rommel overal neergooien, noemen zich vissers lees viezers. Je roodborstje zal wel naar het zuiden zijn getrokken, maar dat doen ze niet ieder jaar! En ik heb het al een keertje gezegd big brother is watching us :)

    Groet, Bjorn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dennis doodaasvisserwoensdag, 06 februari, 2013

    Netjes Koen! Ps. kosten noch moeite worden gespaard door de hedendaagse stekkenpezers zie ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. he koen,
    heb net een paar foto's op facebook gezet van die 1.11
    kijk even op facebookpagina van patrick mossinkoff

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hallo Koen,ik denk dat het roodborstje ook niet erg gecharmeerd was van die NEPVISSERS ;-) En wellicht enige angst had voor rondvliegende camera`s :~ Mensen die zulke &*%$#@ zooi achterlaten aan de waterkant....goed ik ga maar beter in op de rest van je verhaal anders word het niet gezellig haha
    Prachtige foto van de wegzwemmende snoek en weer als vanouds gevangen....proficiat!! Voelde van de week ook al het zonnetje voor het eerst dit jaar ,nog een maandje en sta je zomaar te pennen met aangename temperaturen.Vorige jaar was het al heerlijk rond 10 maart met hoge temperaturen staat me nog bij...

    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het zijn niet alleen vissers die zich als varkens gedragen. Overigens is dat een belediging aan het adres van de varkens. Die schijten altijd in dezelfde hoek van de stal opdat de rest schoon blijft... Mooie vissen Koen, aparte kleur die meter!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @FER: Ja, het zijn bijzonder mooie en grote snoeken daar met een hele aparte kleur. Ik ken geen andere stek waar de snoeken zo gekleurd zijn, wat dat betreft is de stek goud waard en zou ik er meer moeten vissen.

    Nou, ik moet inderdaad gaan oppassen voor mijn nageslacht want inmiddels zit niet alleen mijn oudste dochter op judo… ook mijn middelste is fanatiek aan het judoën. Vandaag heeft zij haar eerste wedstrijd gehad :)

    @Patrick: Dus je herkent het… succesvol vissen op een rommelstek… Man, man, van die rommel baal ik echt. Ben een natuurmens en vind de plek waar ik zit over het algemeen nog belangrijker dan het vangen. Maar goed, na wat opruimwerk zat ik wel weer heerlijk op deze stek. Deze keer, heb er niet over geschreven, liepen de fazanten gewoon om mij heen!

    Bij deze stek heb ik het spelletje door en is blanken een uitzondering, maar bij de visplas of zandafgraving is het allemaal nog een stuk ingewikkelder heb ik het idee…

    Ik heb overigens geen facebook en kan je foto dus niet zien :(

    @Bjorn: Dit roodborstje was opvallend tam. Voor zover ik weet komen deze vogeltjes vaak uit Scandinavië en brengen hier dan de winter door. Deze vogeltjes hebben vaak weinig ervaring met mensen, vandaar dat ze minder bang voor ons zijn. Maar goed, dat kan ik natuurlijk niet bewijzen en misschien is ze wel verder naar het zuiden getrokken of dit jaar in Scandinavië gebleven. En tja, als dit niet het geval is… dan… tja… zo is de natuur hè ;)

    @Dennis doodaasvisser: Dank je! In mijn regio zijn goede stekken schaars. Volgens mij heeft Drenthe het minste oppervlaktewater van de Nederlandse provincies. Als je dan zelf geen goede stekken kan vinden moet je stevig in je schoenen staan om geen stekkenpezer te worden. Stekkenpezers, ik mag ze niet! Toch betrap ik mezelf deze keer op het hebben van een bewonderend gevoel tegenover de stekkenpezers. Kosten noch moeite bespaard inderdaad, hahaha ;)

    @Dennis: Ik vind het heerlijk dat doodaasvissen, maar steeds vaker denk ik aan het voorjaar. Lekker pennen en nachtjes onder mijn parapluutje doorbrengen en dan zo af en toe een karper in mijn handen :)
    Vond zelf die foto van de wegzwemmende snoek ook erg mooi. Leuk dat jij dat ook vindt!

    @Rolf: Nee, niet alleen vissers gedragen zich zo, maar in dit jaargetijde komen er vrijwel geen mensen, behalve ‘vissers’, op deze stek. Ik geef de ‘vissers’ dus de schuld. Varkens laat ik erbuiten.. die zijn veel te lekker!
    Ja die kleur hè! Ik gaf het ook al aan in de reactie op FER. Ben er weer blij mee man, maar jij had ook een hele mooie te pakken zag ik :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie snoek Koen, ben nu ook weer aan het bloggen geslagen en zag al dat ik aardig wat leeswerk en kijkwerk van je heb in te halen. Gelukkig leent een dag als deze zich daar goed voor. Ff bakkie erbij en rustig zitten.
    Zat wel een GoPro cameraatje op dat ding!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Boudewijn,

    Hoop dat je kunt genieten van mijn verhalen. Jouw verhalen volg ik in ieder geval weer met veel plezier!

    Ik had het gezien van die GoPro... is zo'n drone niet iets voor jou? Kun je met jouw creativiteit vast wel iets mee in je films ;)

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Koen,
    Heb zeker leuke ideeen voor zo'n drone, maar de prijs he... Nogal kostbaar als je er eentje wilt hebben die meer dan 20 vluchten kan maken heb ik begrepen.

    BeantwoordenVerwijderen