maandag 2 september 2013

Filmpje oppervlaktevissen

Na een lange nacht 'statisch' blanken besluit ik op de terugweg naar huis nog even een water te bezoeken. Een water waar ik nog niet eerder gevist had, maar waar volgens de verhalen karpers zouden moeten zwemmen. Het water ligt t.o.v. het omliggende land behoorlijk diep. Langs de kanten is een weelderige groei van struiken, riet, distels, brandnetels en hoog gras. Wandelend langs het water zie ik over de bosjes heen wat voorntjes in het midden van het water spetteren, maar van karpers geen spoor. Als ik mezelf door de bosjes richting het water wurm, merk ik vlak aan de kant een deining op. Even later zie ik rietstengels ritmisch heen en weer tikken. Duidelijk de signalen van karpers. Heel voorzichtig strooi ik wat hondenbrokjes en korstjes brood op de plek. Lang hoef ik niet te wachten voordat het eerste korstje betast wordt door twee dikke lippen. Deze man weet genoeg! Snel bijvoeren en mijn visspullen uit de auto halen! Bij terugkomst op de stek zitten de karpers er nog. Ik monteer snel een haak aan de lijn en prik er een korstje brood op. Terwijl mijn camera draait sluip ik richting de vissen. De rest kun je zien in het nu volgende filmpje. Veel kijkplezier!
 
 

7 opmerkingen:

  1. Weer erg leuk gefilmd Koen. Mooie hengel ook trouwens.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaaf vastgelegd, wel heel snel aangeslagen nadat de karper de vlok pakte. Maar niet zonder resultaat. Retespannend!

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om die luchtbellen die ze loslaten te zie nals ze naderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gruwelijk spannend Koen. En wat een sneaky klein korstje :) Echt tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Michael: Dank je! Is trouwens ‘gewoon’ één van mijn Fox-hengels waar ik vooral statisch mee vis.

    @FER: Klopt! Ik sla vaak snel aan. Ook bij het penvissen. Waarom niet hè… als het haakje maar in de bek zit.

    @Boudewijn: Dat is ook het leuke van filmpjes maken. Vaak zie je dan later dingen terug die je op het moment zelf niet zag.

    @Rolf: Ja, deze visserij heeft niets te maken met het vangen van die ene speciale vis op een zoetwaterzee, maar is (vind ik) superleuk en spannend om te doen. Inderdaad vis ik bewust met een klein korstje omdat deze vaak makkelijker gepakt wordt. In dit geval slurpten ze de grote korsten ook zo naar binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Koen,

    Leuk filmpje en een leuke site! Ben op zoek naar een leuke camera om (dit soort) filmpjes te maken. Wat voor camera gebruik jij, als ik vragen mag? Mijn oog was gevallen op een CAMSPORTS EVO HD tot 10 meter diep waterdicht, om te beginnen. Ben op filmcameragebied nog een leek, ben meer visser, ook hobbyfotograaf.
    Alvast bedankt voor het antwoord.
    Groet,

    Frenk de Gruiter
    http://carpphotopassion.wordpress.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Frenk,

    In de eerste plaats bedankt voor je complimenten! In dit filmpje heb ik de canon sx30 gebruikt. Prima camera voor dit soort werk. Verder gebruik ik voor onderwaterfilmpjes een actionpro sd20f. Ook gebruik ik de canon 700d (een spiegelreflex). Het leuke van de nieuwere spiegelreflexcamera’s is dat deze ook een goede autofocus hebben tijdens het filmen. Wat ook erg leuk is van deze camera’s is dat je dan prachtige beelden kunt filmen met wazige achtergronden (extra aandacht op het onderwerp). Kijk anders ook eens naar de Gopro camera’s. Tweedehands misschien? De camera die jij noemt ken ik niet goed. Helaas kan ik je daar niet over adviseren. Succes met de zoektocht en bedankt voor je reactie!

    Groet,

    Koen.

    BeantwoordenVerwijderen