maandag 18 november 2013

De Jacht - Metersnoek 35

Mijn gevoel had besloten dat twee keer een kanaal bez(sn)oeken even voldoende was. Deze keer staat er een ander type water op het menu. Na een lange autorit loop ik met mijn karretje over het fietspad richting één van mijn favoriete zandgaten. Dit zandgat heeft mij al meerdere mooie snoeken gegeven, maar niet alleen daarom is het een favoriet. Het is ook de sfeer waardoor het daar prettig toeven is. Veel watervogels, door de bomen weinig wind en (op natuurlijke geluiden na) erg stil.


Ik begin op dit heerlijke plekje alleen met de pieperopstelling. Eventjes geen dobber om in de gaten te houden. Eventjes helemaal relaxen na een lange hectische werkweek. Na een uurtje relaxen ben ik weer opgeladen. Ik wil naar een dobber kijken! Een piep en het losschieten van de drop-arm-indicator geeft een bepaalde spanning, maar het moeten turen naar een dobber houdt je meer bij de les! Een deining, trilling of het waggelen van de dobber met als gevolg een verhoogde hartslag en de ademhaling die eventjes hapert… zo spannend! Aan de andere kant krijg je bij het dobbervissen minder mee van de omgeving. Ieder voordeel heeft z’n nadeel. Een waarheid als een koe. Over koeien gesproken. Ik begin honger te krijgen en neem een hap van mijn met runderrollade belegde boterham. Alsof ik synchroon loop met één van de snoeken krijg ik precies op het moment dat ik de runderrollade met mijn tanden doormidden scheur een aanbeet op de dobbermontage. Al kauwend draai ik strak en sla aan. Mis! Op een darmpje na is de dreg leeg. Een snoek heeft de dans weten te ontspringen en vult zijn maag gedeeltelijk met een voorntje. Jammer, maar ik had geen weerstand gevoeld. De snoek heeft niks gemerkt van de opgezette val en met alleen dit kleine voorntje zou ze vast geen genoegen nemen. Ik werp opnieuw in met aan de dreg een vers dood voorntje. Lang hoef ik niet te wachten voordat opnieuw de dobber in de diepte verdwijnt. Ik vis de laatste tijd steeds vaker met kleine dregjes maatje 8. Het kan zijn dat ik daarom de eerste keer missloeg, maar kleine dregjes kunnen ook een voordeel hebben. Het dunne draad waarvan de haakjes gemaakt zijn dringt makkelijk binnen in de harde snoekenbekken. Bij het aanslaan is een klein tikje voldoende voor een goede inhaking, zo bleek ook deze keer. Een stevige logge dril verried dat ik te maken had met een snoek van het grotere formaat. Hoe groot blijft lastig inschatten, maar vanaf 90cm hebben snoeken echt een andere vechtstijl. Rustiger, langduriger en krachtiger. Helemaal als het water diep is kan het drillen van een snoek van formaat een waar feest zijn. Met knikkende knietjes dril ik de snoek steeds verder naar boven totdat ik haar werkelijk kan zien. Een hele fijne, is mijn conclusie. De eerste meter van dit seizoen! De dregjes zitten aan de binnenkant van de bek en daarom land ik de snoek m.b.v. een groot landingsnet. Veiliger voor de vingers en geen kans op het verstrikt raken van een dreg in het net. Op het moment dat ik het gevaarte over het koord trek kan ik het niet laten een kleine Yes! over het water te schreeuwen. Dit zijn de momenten waarvoor ik ook vis. Ik… een vis… en verder niets! Een geluksmoment…

Voor de liefhebber ook nog een kort filmpje waarin je kunt zien hoe ik de snoek m.b.v een afstandsbediening fotografeer en vervolgens terugzet.

 

14 opmerkingen:

  1. Heerlijk weer Koen, had net al een paar keer gekeken aangezien ik al wel een verslagje had verwacht vandaag!
    Prachtige vis en een leuk filmpje nog eens ook,

    Groetjes Dylan

    Ps : heb eindelijk mijn PR verbroken naar 98 cm ( met doodaas )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie snoek en toch op de dobber. Handig zo'n camera die je op afstand bediend en dan meerdere foto's achter elkaar neemt. Moet zelf iedere keer naar de statief lopen om de camera nogmaals op de timer zetten. Vind het altijd gaaf om te zien als je de snoek heen en weer haalt bij het terugzetten hoe de kieuwbogen omwijd gaan. Je hebt weer genoten, mooi en de eerste meter is een feit.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. FER, Misschien helpt dit. Ik gebruik op mijn telefoon de app camera FV-5 pro http://www.camerafv5.com/ . Deze app heeft een interfal shooting optie. Hiermee kan ik een soort timelapse instelling hanteren. De app stel ik in op 20 foto's elke 2 seconden. Daarmee ben ik 40 seconden aan het fotograferen en heb ik zeker 15 goede foto's. De eerste 5 foto's zijn meestal niet goed omdat de app gelijk fotografeert als je deze optie activeert. Eerst moet je namelijk nog terug naar de vis, deze optillen en een goede pose aannemen. Bij de spiegelreflex camera stel ik camera in op 10 foto's maken na 10 seconden. Dat is wel even rennen maar ik heb dan 15 seconden later wel 10 foto's. De DSLR camera gebruik ik trouwens alleen 's avonds omdat de telefoon 's nachts niet al te mooie foto's maakt.
      Succes

      Verwijderen
    2. Dank voor de tips. Heb zelf mijn Sony DSC-W390 camera eens bekeken en er zit een zogenaamde 'burst' functie op. Die neemt 5 foto's achter elkaar op als de zelfontspanner ingesteld wordt. Deze stel ik altijd op 10 seconden in, 2 seconden bleek echt te kort ;-) Deze camera is lekker klein, handzaam, hangt aan mijn riem in hoesje en stinkt naar vis. Het statief zit in een rugzak en de materialen voor de pen of spinhengel in de schoudertas. Zo heb ik alles bij me en sleep ik mee niet een ongeluk. Maar als deze camera er mee ophoudt dan lijkt me zo'n afstand bestuurbare wel makkelijk.

      Grtx, FER

      Verwijderen
    3. Hoi FER en Michael,

      Leuk deze informatie-uitwisseling! :)

      Wat ik hier nog aan toe wil voegen is dat het gebruik van een afstandsbediening als voordeel heeft dat je de camera makkelijk kan laten focussen op het onderwerp, in dit geval de vis.

      Groet,

      Koen.

      Verwijderen
  3. Top Koen! Gr. Dennis Doodaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Dennis! Binnenkort ga ik weer aan de slag met de door jou naar mij opgestuurde zoutwatervissen van doodaaskopen.nl

      Verwijderen
  4. Mooi verhaal koen en wat een prachtige vis vang je weer.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige snoek Koen! Die zal je geachten wel even hebben verzet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even je gedachten verzetten… zou er een beter middel voor zijn dan vissen ;)

      Verwijderen
  6. Prachtige stek, prachtige snoek, en een mooi filmpje. Genieten.

    Gr. Björn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is zeker een prachtige stek. Rustig, natuur en ook nog eens een grote vis, wat wil een visser nog meer :)

      Verwijderen