dinsdag 15 april 2014

Op mijn gemak - deel 4

Op mijn voerplekje komt het zeeltvissen niet op gang. Het wemelt er van de brasems, maar de zeelt voelt zich er op de een of andere manier nog niet op zijn gemak. Nog niet! Want ik ben ervan overtuigd dat ik ook daar zeelt ga vangen. Het voeren levert me wel veel plezier op. Naast de vangsten van grote brasems heb ik ook andere mooie momenten beleefd. Een voorbeeld hiervan is het spotten van een uil die geruisloos vlak over mijn hoofd zweefde op zoek naar o.a. muisjes. Maar goed, alle mooie (maar zeeltloze) momenten hebben me ook aan het denken gezet. Een van die gedachtes bracht mij bij een herinnering aan een stek. Een oude stek waar ik jaren geleden vroeg in het voorjaar tijdens het witvissen geregeld zeelt als bijvangst ving. Met de centrepin kon ik daar niet terecht. De werpafstand van zo'n 25 meter is daarvoor te groot. Daarom heb ik mijn oude Ron Thompson wincklepicker (een naam die mij overigens meer doet denken aan een brommer...) van stal gehaald. Hiermee kon ik de 25 meter wel halen...
 
De top, het enige dat ik zie...







Het 'ouderwetse' feederen met een korfje liet ik achterwege. Ik wilde het pelletfeederen met als haakaas een miniboilie wel eens proberen. Er zijn tegenwoordig verschillende feedersystemen op de markt. Omdat ik met een zeer dunne onderlijn wilde vissen en kleine haakjes wilde gaan gebruiken koos ik een feeder met elastiekmontage. Het voordeel hiervan is dat de klappen (het zogenaamde bonken) door het elastiek goed worden opgevangen en de kans op verspelen door lijnbreuk of het losschieten van de haak gereduceerd wordt. Een nadeel van veel feeders met elastiek is dat als er lijnbreuk plaatsvindt boven de feeder, de vis met het gehele feedersysteem blijft rondzwemmen. Het merk Guru biedt het zogenaamde X-Safe systeem aan. Hierbij heb je alle voordelen van het elastiek maar kan het elastiek na lijnbreuk door het inline systeem getrokken worden. De vis blijft dan niet rondzwemmen met de 'zware' feeder.
 
Guru X-Safe pellet feeder
Over de sessie zelf kan ik kort zijn. In het begin viste ik met een pineapple miniboilie op de hair. Aan de top van mijn hengel was te zien dat er volop van de pellets gegeten werd. De trillingen werden goed doorgegeven aan de top, maar een echte aanbeet ontstond niet. Nadat ik de pineapple miniboilie verwisselde voor een scopex miniboilie hoefde ik niet lang te wachten. Het zelfhaaksysteem deed goed zijn werk want nadat de top in een hoek van 90 graden krom stond begon een zeelt flink lijn van de molenspoel te trekken. Vervolgens was het een kwestie van de hengel rustig oppakken en beheerst de dril afronden. Mijn oude voorjaarsstek leverde deze prachtige donkere zeelt op.
 
De vis waar ik een voorliefde voor heb...

Nadat ik wat foto's had gemaakt begon het te regenen. Ik had geen paraplu bij me en wilde sowieso niet zo lang vissen. Mijn hebberigheid min of meer onder controle hebbende begon ik op te ruimen. Iedere zeelt die ik nu niet vang kan ik een andere keer vangen, probeerde ik mezelf uit te leggen. Met andere woorden... binnenkort ga ik weer naar deze oude vertrouwde zeeltstek!

7 opmerkingen:

  1. Hey Koen ,

    Het blijven pracht vissen en ik vang ze ook te weinig vind ik maar vis er ook niet echt gericht op.


    Groet Marcel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Blijft een prachtige verschijning een donker bruine vis met rode oogjes !
    Ben benieuwd wat de volgende sessie jue gaat brengen, wie weet een record zeelt !

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lekker Koen, even vissen met de wincklepicker! Ik doe het zomers nog wel eens hier in een vijvertje bij mij in de wijk. Blijft spannend als die top in 1 keer krom gaat! In dezelfde vijver heb ik een aantal jaren geleden 3 zeelten op 1 avond gevangen. Prachtige vissen! En wat me bijblijft is dat ze altijd zo glad waren. Jij hebt in ieder geval weer een mooie op het matje.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Toch je zeelt te pakken. Ben je niet geneigd om de wincklepicker te vissen zoals ie bedoeld is dus aanslaan bij beet registratie via de top? Blijft rete spannend.

    Grtx, FER

    BeantwoordenVerwijderen
  5. vissen op de top blijft iets spannends,leuk dat je een nieuw systeem hebt geprobeerd. en altijd goed om tips te vemelden over veilig vissen! is kijken wat het systeem de volgende keer gaat opleveren ziet er goed uit .maar ze moeten altijd nog weer ff mee willen werken oke,

    grts

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtige foto die eerste. Ik moest goed kijken van welke kant hij was gemaakt. Gefeliciteerd met de mooie zeelt.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marcel: Zeelt als bijvangst tijdens het karpervissen is leuk, maar er gericht op vissen bevalt me ook heel goed!

    @Sander: Ik vind ze ook prachtig! Ik ben niet op jacht naar een record, maar wie weet… ik zou liegen als ik zou beweren dat een record zeelt me niet iets zou doen ;)

    @Björn: Ja, zeelt doet qua gladheid niet veel onder voor de aal. Ik heb ook wel van die avonden gehad dat de zeelt helemaal los ging. Zo kan ik me een avond herinneren van vijf zeelten op de matchhengel. Overigens heel leuk het vissen met de matchhengel, maar als er een grote karper tussendoor komt maak je in een plantenrijk water weinig kans!

    @FER: Ik vind (voor mij) nieuwe technieken uitproberen erg leuk. Dit zelfhaakfeedersysteem was voor mij nieuw en is zeker voor herhaling vatbaar. Het ‘gewone’ wincklepickeren vind ik ook leuk, maar met bijvoorbeeld maden is het wel een minder selectief systeem. M.a.w. de voorntjes houden je (totdat er een zeelt bijt) continu bezig.

    @Dennis: Het is een leuk systeem en ik kan je verklappen dat het mij inmiddels weer een leuke vis heeft opgeleverd. Wat betreft de veiligheid… ik vond het nodig hier iets over te zeggen. Er staan te veel artikeltjes/filmpjes op het internet over het feedervissen waarbij de vis na lijnbreuk de korf of feeder niet kwijt kan raken. Zo wordt bijvoorbeeld de korf nog vaak in een lus gevist…

    @Michael: Dank je Michael! :)

    BeantwoordenVerwijderen