maandag 23 maart 2015

Een maartse zeelt en een maartse karper...


Wat heb ik weer genoten de laatste tijd. Lekker stekjes afstruinen met weinig materialen en i.p.v. stinkende sardines en haring als aas bij het doodaasvissen, heerlijke zoete maïs op het kleine haakje. Het is de afwisseling die het voor mij zo leuk maakt. Van grof doodaasgerei naar het subtielere werk. De zeelt heeft bij lange na niet het formaat van een flinke snoek, maar wat een tegenstander op gepast materiaal!


Het leuke van maart vind ik altijd dat er van die dagen bij zijn dat het plotseling krioelt van het leven. De zon is al een stuk krachtiger in maart en als deze dan schijnt zie je meteen de eerste hommels en vlinders verschijnen. Ook de mieren verstopten zich niet langer onder de grond.

Toch kan het 's nachts nog flink koud zijn. Mijn eerste nachtje onder de paraplu slapen was dan ook een frisse ervaring, maar daar houd ik wel van. Echt koud heb ik het niet snel. Een nadeel is wel dat de vissen 's nachts nog niet volop azen en ik het moest doen met één (wel een hele grote moet ik zeggen) brasem.


Overdag maak je op veel wateren in dit jaargetijde meer kans dan 's nachts. Verscholen tussen het riet waagde ik een poging.

Door compact en weinig bij te voeren met duivenvoer achtte ik mijn kans op succes redelijk groot. Overigens is de voerboot een zeer handig hulpmiddel om deze natte (pva is niet te gebruiken) partikels toch op afstand te krijgen.

Midden op de dag kreeg ik een harde fluiter op één van de twee afstandhengels. Er volgde een, ondanks het nog koude water, stevige dril. Nogmaals, ik heb weer genoten. Tot de volgende keer...

11 opmerkingen:

  1. Nieuw seizoen en nu al weer drie mooie verschillende vissen op de mat. Hoe mooi kan het beginnen. Opvallend is dat de karper megavet is en de zeelt en brasem minder. Enig idee hoe dat kan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi FER, jaja, lekker begin... de vissen komen van verschillende wateren. De zeelt en brasem komen van stromend water, de karper van stilstaand water waar ook meer gevoerd wordt. Misschien dat daar een oorzaak te vinden is, maar zeker weten doe ik dat niet. Gr Koen

      Verwijderen
  2. Mooi foto's weer Koen! Beleving en prachtige vissen. Zelfs die brasem komt er prachtig uit!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt Andres! Het was ook een nette brasem... geen slijm, geen stank, gewoon een mooie vis. Gr Koen

      Verwijderen
  3. Mooi verslag met mooie foto's !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Petje af Koen dat je al in de buitenlucht lig te knorren!! Je geniet weer volop lees ik. En met zulke vissen nog meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jaja, ben weer lekker aan het genieten, maar nog geen graskarper Björn... Over een poosje lig jij ook in de buitenlucht te knorren en geef ik jou een compliment (al is het dan minder koud)! Gr Koen

      Verwijderen
  5. Mooie foto's weer Koen en ook leuk tussen de regels door te lezen waar je allemaal rekening mee houdt.

    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gave foto van de mieren Koen. Vissen kan simpel zijn en veel heb je dan niet nodig. Op naar een nóg mooier voorjaar!

    BeantwoordenVerwijderen