dinsdag 18 augustus 2015

Terug van vakantie (deel 1)

Na een geweldige vakantie in Zuid Frankrijk pakte ik het vissen in Nederland weer op. Ook in Frankrijk heb ik met veel plezier gevist. Een verhaal daarover ligt al op de plank, maar op welk medium ik dat ga publiceren is nog even afwachten. Wel is er ook gefilmd en daarvan zal een filmpje op dit blog verschijnen. Maar goed, terug naar de afgelopen periode vissen in Nederland.
Op een zeer warme dag, normale mensen zitten dan in de schaduw of in het water, liep ik langs het water te struinen. Op dit soort dagen liggen de karpers namelijk vaak hoog in het water en zijn ze dus makkelijk te spotten. De kans om nieuwe stekken te ontdekken! Over één gespotte stek gaat deze kleine reeks korte verhaaltjes.
 

In eerst instantie liep ik te struinen langs het kanaal dat ik vooraf op Google Maps bestudeerd had. Plotseling zag ik een smalle inham naar links. Die had ik niet gezien op Maps en moet dus pas uitgegraven zijn!
Ik kon het niet laten het smalle stroompje even af te lopen. Het stroompje ging geleidelijk over in een redelijk groot water. Geen meertje te noemen, maar een uit de kluiten gewassen ven. Omdat dit water nog niet lang bestond verwachtte ik niet veel vis te zien. De verrassing was daarom des te groter toen ik meerdere karpers aan de oppervlakte zag zonnen. Het begin van een aantal mooie vissessies!

 
Voorafgaande aan de eerste sessie voerde ik flink voor met boilies. Dit om de karpers op de stek te houden, maar ook om ze te laten wennen aan het aas. Of het zin heeft gehad is achteraf moeilijk te bewijzen, maar dat ik al na 15 minuten vissen de eerste aanbeet kreeg zegt toch wel iets. Een mooie schub vocht voor zijn leven, maar had niet dezelfde kracht als de Frankrijk-karpers en zat al snel gevangen tussen de mazen van mijn net. Een vakantieganger die dit water ook ontdekt had en op voornamelijk brasems viste, wilde wel even een foto maken.
 
Ik viste door tot in het donker en kreeg, nadat de stek tot rust was gekomen, een tweede aanbeet. Helaas loste deze karper. Het was tijd om naar huis te gaan, maar voordat ik dat deed voerde ik nog even een halve kilo boilies. De volgende dag zou ik een tweede sessie vissen op dit leuke water.
Tot deel 2.

6 opmerkingen:

  1. Leuk Koen. Lekker nieuwe stekken ontdekken met een mooi resultaat. Ben benieuwd naar deel 2 (en je Frankrijk verhaal).

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Och, het was zo mooi in Frankrijk! Maar goed, hier is het ook weer genieten. Deel 2 komt eraan!

      Gr Koen

      Verwijderen
  2. Een nieuw water en mooie karpers, voor mijn gevoel heb je je vakantie gewoon doorgezet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Toch zie je dat wel vaker met een nieuw gegraven water of uitgebaggerde sloot. Gaan ze opeens helemaal los. Evengoed lekker gevangen en altijd leuk die ontdekkingstochten!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het updaten van Google Maps gebeurt natuurlijk niet dagelijks. Ik schrijf dat het water pas uitgegraven is, en dat is ook zo als het vergeleken wordt met de leeftijd van het aangesloten kanaal. Toch kan het al een half jaar oud zijn. Hoe dan ook, de karpers doen het daar goed en ik profiteer daar lekker van!

      Gr Koen

      Verwijderen