zaterdag 29 augustus 2015

Terug van vakantie (deel 4)

Ik loop over het door de ganzen 'aangelegde' pad richting mijn inmiddels vaste stek. Deze keer hoop ik op een halve herhaling van de vorige sessie, dus wel de ijsvogels... niet de brasems...
Terwijl ik mijn hengels optuig zie ik de eerste ijsvogel al voorbij vliegen. Een vrouw, met dochtertje en hond, staan verderop met camera klaar. Ook zij hebben de ijsvogels ontdekt.

Ik hoef maar een half uurtje te wachten op een ratelende slip. De eerste aanbeet is alweer een feit en aan de snelheid van de aflopende lijn te zien is het niet een brasem. Mijn kromme hengel blijft niet ongemerkt bij vrouw en kind. Vol bewondering bekijken ze de vangst. Niet-vissers hebben vaak geen idee wat er zoal in onze wateren leeft. Vooral de grootte maakte indruk. De soort minder. Als ik gezegd had dat het een snoek was, hadden ze me ook geloofd.




Na terugzetten van de karper besluit ik nog een uurtje door te vissen. Ik ben al tevreden, maar een tweede karper zou leuk zijn.
Vlak voor mijn neus komt plotseling een karper omhoog. Precies op de plek waar een van mijn rigjes ligt. Een paar tellen later ratelt de slip. Dan pas besef ik dat de omhoog gekomen karper zich geprikt had, en dus als schrikreactie omhoog kwam. Soms gaat de werkelijkheid sneller dan de geest aankan.



Ik ben weer voldaan. Tot deel 5.

6 opmerkingen:

  1. Voldaan duhh, haha, natuurlijk met zulke vangsten en de idylische stek kan dat bijna niet anders.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, dat is ook zo ;) Ben sowieso na het vissen altijd voldaan, maar deze keer extra voldaan.

      Gr Koen

      Verwijderen
  2. Zoals de eerste heb ik er ook een aantal gevangen. Lijken een beetje krom te lopen doordat ze op zomergewicht zijn. Wat jij?Prachtige tweede vis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, klopt. De 1e vis lag ook minder lekker in de handen dan de tweede. Beetje uit balans. De 2e was echt een mooie voor dit water.

      Gr Koen

      Verwijderen
  3. Ik vind deze bouw altijd erg mooi. Korte dikke vissen met grote bekken. Prachtig. Die eerste lijkt niet alleen krom maar ook nog eens erg grote vinnen te hebben. Bijzondere aanbeet trouwens. Ik heb wel eens bij het penvissen dat de vis uit het water springt na het aanslaan.

    Groeten, Michael

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed gezien van die vinnen!
    Bij het penvissen heb ik dat ook wel eens gehad tijdens de dril. Zie ook mijn filmpje https://www.youtube.com/watch?v=FwJEdwVRjcM

    Gr Koen

    BeantwoordenVerwijderen