dinsdag 24 november 2015

Bjorn en zijn graskarper

Tot en met het vorige weekend bestond mijn najaarsvisserij voornamelijk uit het nachtvissen op karpers. Ik heb dit najaar prachtige en zware karpers gevangen, maar heb niet de tijd genomen hierover te bloggen. Wie weet plaats ik daar binnenkort nog iets over. Nu sta ik op het punt de jacht ook weer te gaan inzetten op de snoek middels de doodaasvisserij. Daar zal ik zeker het een en ander over gaan plaatsen op dit blog, maar voordat ik dit doe wil ik eerst terugblikken op een fantastische zomerse nacht samen met Bjorn. Het doel... Bjorn moest een graskarper vangen!

In de zomer van 2014 viste Bjorn ook al bij mij en wist hij een graskarper te haken. Samen vierden we iets te vroeg, voordat ik het net onder de graskarper kon steken, een feestje aan de waterkant. We waren te overmoedig. Een terugverende top en opspattend water van een wegzwemmende graskarper maakten een einde aan ons korte feestje. De vis had zich los gezwommen van de haak. We maakten de afspraak dat Bjorn een herkansing zou krijgen. Afgelopen zomer was het zover.
 
Voordat we daadwerkelijk gingen vissen voerde ik enkele dagen flink voor. Ik had een stek ontdekt waar tijdens mooi weer vaak meerdere graskarpers aan de oppervlakte lagen. Deze schuwe beesten reageerden niet op tonnenzwaar landbouwverkeer, maar hoe lichtvoetig ik mij ook probeerde voort te bewegen langs de waterkant... meestal zagen de graskarpers mij eerder dan ik hen. Met een grote plons en wijde kringen achterlatend doken ze dan snel de diepte in. 

Op zaterdagmiddag, de dag dat ik met Bjorn zou gaan vissen, reed een zwarte auto mijn oprit op. Het was Bjorn! De enorme glimlach op zijn smoel voorspelde veel goeds. Hij had er zo te zien zin in!
We dronken even snel wat bij mij in de tuin, maar echt rustig zat ik niet. Ik wilde snel naar de stek voordat iemand anders deze zou claimen. De opluchting was groot toen ik, nog rijdend in de auto, zag dat de stek niet bezet was. Ik had niet voor niets flink gevoerd de afgelopen dagen! De kans dat Bjorn deze keer zijn welverdiende graskarper zou gaan vangen was groot.

 
Wij visten met ieder twee hengels en de eerste aanbeet zou (op welke hengel dan ook) voor Bjorn zijn. Al vroeg in de avond had hij een fluiter op zijn verre hengel zo'n 50 meter verderop. In mijn oren niet de fluiter van een graskarper, maar eerder van een schubkarper, want ook die zwemmen in dit water. We zullen dit nooit zeker weten, want nog voordat Bjorn bij zijn hengel was had de vis zich al gelost.

Ondertussen merkte ik dat de weg langs dit water opvallend druk was met fietsers. Het anders zo rustige pad bleek nu een route naar een groot feest ergens midden in de landerijen. Bjorn zat er niet zo mee en vond de mensen bijzonder vriendelijk. Ik vond het ook niet zo erg, maar dacht wel na over de aankomende nacht waarin de slaap vatten moeilijk zou gaan worden. Al deze mensen zouden namelijk ook weer terug gaan en waarschijnlijk met een rijkelijk hoog percentage alcohol in hun bloed! Zouden ze dan nog zo vriendelijk zijn?
Tijd om ons daar druk over te maken kregen we niet want Bjorn had zijn tweede aanbeet. Deze keer een korte run die vervolgens overging in enkele losse piepjes. Een typische aanbeet van een graskarper op vastlood. Bjorn liet tijdens deze aanbeet zijn sprintkwaliteiten aan mij zien en was binnen luttele seconden bij zijn hengel. De vis hing er gelukkig nog aan en aan de kromming in zijn hengel te zien was het geen kleintje. Toch drilde Bjorn de vis met gemak richting eigen kant. Ik waarschuwde hem dat schijn bedriegt en hij maar beter de slip wat losser kon zetten. Op het moment dat een graskarper de visser of zijn schepnet in beeld krijgt kunnen ze namelijk helemaal los gaan! Ook deze keer explodeerde de graskarper pas op het moment dat hij het schepnet zag. Bjorn was er nu goed op voorbereid en liet de vis lekker lijn van de spoel trekken. Hij had alles onder controle en ik keek ademloos toe. We vierden deze keer geen feestje voordat de graskarper geland was. Na ik schat zo'n 5 minuten moest de graskarper het opgeven en kon ik scheppen. Yes, raak! Missie geslaagd! Bjorn had zijn graskarper!
En een mooie ook nog!


De avond kletsten we weg zonder nog een serieuze aanbeet te krijgen. Iets na twaalven was het dan toch raak. Mijn dichtstbijzijnde hengel liep af. Even voelde ik iets zwaars, maar al snel schoot ook deze vis los. Kans gemist!
We besloten tegen één uur onze tentjes in te kruipen, maar dit bleek achteraf zinloos. Het komt er in het kort op neer dat vanaf één uur tot half vijf 's ochtends er om het kwartier wel een groepje mensen terug kwamen van het feest. De 's avonds nog zo aardige mensen waren grotendeels veranderd in verbaal agressieve testosteronbavianen. Wat daarbij opviel was hun beperkte woordenschat. Als wij hen mogen geloven bestaat er geen twijfel meer... Bjorn en ik zijn: Hóóómóóóóósssss!!!...

En dan eindelijk was er rust. Rond een uur of vijf vielen we allebei als een blok in slaap. Na twee uur in dromenland geweest te zijn werd ik gewekt door mijn receiver. Het rode lampje brandde. Een aanbeet op mijn verre hengel! Ik rende er snel naartoe en schreeuwde ondertussen nog een paar onverstaanbare kreten richting het tentje van Bjorn. Geen beweging... ik moest dit klusje alleen klaren. Halverwege mijn tentje en mijn verre hengel kwam ik erachter dat ik het net vergeten was. Ik rende terug naar onze tentjes want daar lag het net nog. Eindelijk arriveerde ik bij mijn hengel. Er werd nog steeds lijn van de spoel getrokken. Ik zocht contact en wist meteen dat er een grote graskarper aan de andere kant van de lijn hing. De dril verliep probleemloos, het scheppen niet. Deze graskarper schrok zo dat hij het net uit sprong! Iets wat sommigen misschien niet zullen geloven en bewijzen kan ik het ook niet. Ik had immers geen ooggetuige... Bjorn lag nog steeds te snurken in zijn tentje. De tweede keer scheppen ging gelukkig wel goed. Een prachtige en grote graskarper lag in het net. Opnieuw rende ik terug naar onze tentjes, deze keer moest Bjorn wakker worden! "Bjorn, 'k heb er een!", schreeuwde ik zo luid mogelijk. Eindelijk kwam het tentje van Bjorn in beweging en hoorde ik wat gemompel. Even later stonden we midden in het veld foto's te maken van een wel hele mooie graskarper!



Het resultaat mocht er zijn. Voor mij een graskarper en voor Bjorn een graskarper! Missie geslaagd! Bjorn hoeft hier nooit meer terug te komen... althans, niet voor een graskarper! Wel voor het gezelschap natuurlijk, want wat was het weer leuk! Bjorn, tot de volgende keer en wie weet dan weer bij jou in de polder. We spreken elkaar :)

8 opmerkingen:

  1. Ha die Koen
    Wat een erg leuk verslag man! Alles komt weer boven in "de nacht van de nichten" ha,ha!!! Zonder gekkigheid, serieus gevist, keihard gelachen,heerlijk gegeten en weinig geslapen!! Maar ik doe het zo weer over. Bedankt voor de gastvrijheid en het maken van het verslag. Tot gauw.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Voor zo een mooie vissen mogen ze me voor alles uitmaken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk verslag, fantastische vissen. Begrijp goed waarom jullie de moeite nemen, nou ja moeite zo voelt het waarschijnlijk niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had het verslag nog langer kunnen maken. Zo hebben we 's nachts ook paaiende zeelten geobserveerd. Was prachtig!

      Verwijderen
  4. Prachtig om iemand op deze manier aan een gras te helpen. Hulde Björn! En aan Koen natuurlijk!
    Die feestjes hebben we hier ook in de randstad. Gaat helemaal nergens over tegenwoordig. De komende winter is daarom ook een verademing. Vangze!

    BeantwoordenVerwijderen