zondag 3 april 2016

Natuurbeleving - reeën in de avond

Eigenlijk was ik niet op zoek naar reeën. Ik heb namelijk een dassenburcht bezocht. Deze dieren laten zich vooral zien in de schemering, maar deze keer helaas niet. Heel rustig, met de wind in mijn gezicht ben ik ernaartoe geslopen. I.p.v. dassen zaten er reeën rustig naast de burcht te relaxen.



Nog voordat ik een foto kon maken van dit tafereel merkte één ree mij op. Voor even hadden we rechtstreeks oogcontact. Blijkbaar keek ik niet vriendelijk genoeg, want deze zelfde ree besloot er snel vandoor te gaan. De andere reeën volgden.



Rustig ging ik op het mos zitten met een boom als rugsteun. Het was nog licht, maar dadelijk in de schemering zouden de dassen zich misschien vertonen.



Na een half uurtje, het begon al te schemeren, nog steeds geen das. Wel zag ik in de verte een van de reeën terugkomen. Niet helemaal naar de burcht, maar naast mij op de akker.
De boer van deze akker was er nog niet aan toegekomen het om te ploegen. Tussen de oude maisstoppels groeide inmiddels voldoende gras voor een prima reeënmaaltijd. 



Ik bleef rustig zitten en genoot van het uitzicht. De reeën hadden mij totaal niet in de gaten en vertoonden natuurlijk gedrag.



Voor foto's maken was het erg donker, maar met een wat hogere ISO, een niet te korte sluitertijd en een zo groot mogelijk diafragma, heb ik toch wat sfeervolle foto's kunnen schieten. Hopelijk schiet ik de volgende keer bij de burcht een das, met de camera dan hè...
 
Een paar dagen later zag ik opnieuw een aantal reeën. Deze reeën hadden mij wel degelijk gezien en dus vertoonden ze ook ander gedrag. Eerst gingen ze de sloot over om zich vervolgens te gaan verschuilen in de bosjes.
 


Het was leuk om te zien dat de reebok bij de sloot de anderen eerst voor liet gaan en ook bij de bosjes bleef hij wachten totdat ze veilig waren. 
 
Nog even keek hij me recht aan om vervolgens ook in de bosjes te verdwijnen. 
 
Rustig wandelde ik door en eigenlijk rekende ik erop dat ze in het bosje zouden blijven. Honderd meter verderop hield het bosje op en zag ik ze toch nog terug op het aangrenzende weiland. De reebok keek mij opnieuw aan, wat mij de gelegenheid gaf onderstaande foto te maken.
 
Onder leiding van de reebok rende het gezin vervolgens richting een ander bosje zo'n 500 meter verderop. Tijd om naar huis te gaan.
 
 

2 opmerkingen:

  1. Mooie foto's Koen. Ook een erg mooie scherpte diepte verhouding heb je bij die eerste paar. Heb je gebruik gemaakt van meerdere lenzen?

    Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je, ik heb alleen gebruik gemaakt van de Canon EF 100-400mm F4.5-F5.6 L IS USM.

    Groet,

    Koen

    BeantwoordenVerwijderen