donderdag 31 augustus 2017

Barbelen in Frankrijk

Ik heb een heerlijke vakantie achter de rug. Met het gezin heb ik drie weken in het zuiden van Frankrijk geleefd. Lang zul je denken, maar wat mij betreft niet lang genoeg! Nu zittend achter mijn laptop verlang ik alweer terug naar deze mooie tijd.

Lekker vissen heb ik natuurlijk ook volop gedaan in Frankrijk. In de eerste week heb ik vooral  gebarbeeld en ondertussen uren naar geschikte karperstekken gezocht. Uiteindelijk vond ik die ook en heb ik een aantal prachtige Franse rivierspiegels mogen landen. Ik ga daar natuurlijk nog een keer over schrijven, misschien wel voor Dé Karperwereld. Nu wil ik het vooral hebben over het barbeelvissen, want dat was ook superleuk.

In de eerste week van de vakantie stond ik ’s ochtends telkens in alle vroegte op. Ik liep over de nog stille camping naar de rivier en was in een mum van tijd aan het vissen. ’s Avonds bereidde ik namelijk iedere keer mijn visspullen voor, dus ‘s ochtends na het uitklappen van mijn stoeltje en het vullen van het voerkorfje kon ik de montage uitwerpen en was ik al aan het vissen. Ik wierp naar een stroomnaad (de plek tussen trager stromend water en het snelle stromende water). Daar had ik tijdens het snorkelen een school barbelen gezien. Als aas gebruikte ik 14 mm halibutpellets op een hair en die werkten hartstikke goed. Barbelen is heel spannend. Je kijkt naar de top van je hengel en dan plotseling wordt deze krachtig kromgetrokken en kan een mooie dril beginnen. De slanke maar krachtige vissen maken gebruik van de stroming en dit levert dan ook vaak een spectaculaire dril op. Iedere ochtend wist ik wel iets te vangen en kon ik tevreden teruglopen naar de tent voor een heerlijk Frans ontbijt met stokbrood en croissantjes. Wat heb ik genoten en wat ga ik graag terug. Gelukkig gaan we volgend jaar weer. Zie verder de foto’s met onderschriften…

Mijn dochter aan de prachtige rivier vol barbelen en karpers...


De rivier een stukje stroomopwaarts van de camping...


's Ochtends met één hengel in een mum van tijd aan het vissen...


Iedere ochtend ving ik wel iets...


Ook deze ving ik op een halibutpellet...


Tijdens het karperen is de barbeel een bijna niet te vermijden bijvangst...


Hier een teaser... een prachtige spiegel wordt teruggezet in haar element...



4 opmerkingen:

  1. Heerlijke vakantie zo te lezen Koen. Die Barbeel staat ook nog op mn bucketlist. Op de bosbaan ga ik ze niet vangen, ga er dus opuit binnekort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is een prachtige sportvis Andres. Succes! Ik lees het waarschijnlijk wel op je blog of zie het op instagram.

      Gr Koen

      Verwijderen
  2. Onder het lezen krijg je weer zin in vakantie. Vers Frans ontbijtje, mooi weer en mooie vissen. Dan is drie weken helaas te kort ja.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo is het wel ja! En zeker nu aan het einde van het weekend met een lange werkweek voor de boeg verlang ik weer terug naar die mooie tijd. Nog maar 11 maanden wachten, dan gaan we weer ;)

      Verwijderen